När man är van...

2013-09-06
13:58:50
....med att leva på en viss peng i månaden och så plötsligt halveras den blir jag mkt fundersam...
 
Hur f*n ska vi leva? xD Nej men allvarligt jag satt och skickade in mina uppgifter till försäkringskassan nu för att se hur mkt pengar jag kommer att få i föräldrapenning...Om man jämför med den lön jag är van vid så blev det en ordentlig skillnad. Jag visste inte att jag bara får 50 % av lönen...kan det verkligen stämma? O__O
 
Jag är nervös att jag gjort ngt fel. Men jag ringde runt till alla mina nära och kära som fått barn som säger att de fått ungefär samma siffror. Jaha bara att va glad att man får pengar överhuvudtaget då. :P
För ja, vi kommer att klara oss. Men att det skulle va sån stor skillnad gjorde mig mest...förvånad.
 
Tur man ha köpt spjälsängen i af...synd bara att en viss katt tror att han äger den...
 
 


               k o m m e n t e r a
               Just some thaughts... | Länka inlägget


Sara - Ensamstående mamma 

När jag var mammaledig så fick jag lägsta nivån och då låg den på mellan 4000-4200 efter skatt i månaden, inte mycket att hurra för.. Nu verkar de dock ha höjt föräldrapenningen, så lägsta nivån ligger på strax över 5000:- om jag har hört rätt. Men där borde ju inte du hamna i alla fall, så det är nog lugnt för din del :) Men föräldrapenningen ska i alla fall vara på knappt 80% av din sjukpenninggrundande inkomst.

Nåja.. Hur som helst, jag förstår att det blir lite annars när man är van att leva på två löner och nu helt plötsligt så halveras ena lönen. Det blir ju en omställning, även om man klarar sig bra på det också. Det spelar ju ingen roll hur mycket eller lite man har haft att leva, man lever ju efter sin egen inkomst så att säga. Du får se det som så att du får pengar för att vara hemma och mysa med erat lilla mirakel <3

Och, ring till FK och kolla upp om det verkligen stämmer.

Svar: Jag tror att et stämmer, jag ringde runt till folk och frågade som hade ungefär samma summa som jag så jag blev ju lite lugnare. förmodligen kommer jag ju inte behöva lika mkt pengar när jag blir föräldraledig eftersom att jag blir hemma mkt, men ja det är verkligen stor skillnad på den lön jag är van vid och den jag får i föräldrapenning. Men det känns mkt bättre nu i af, längtar verkligen till föräldraledigheten :)
Truffle


2013-09-07 / 23:09:13
Blogg: http://dolphin.blogg.se


Anonym 

Du har väl jobbar och sparat pengar eller? Skaffar
Du barn utan en buffert?


2013-11-26 / 20:48:48
Blogg:





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: