Kvinnors vs. mäns tafsande

2013-10-05
18:25:00
När jag börjar diskutera med folk om "mäns tafsande på kvinnor" får jag i princip alltid frågan varför jag bara tar upp "mäns tafsande" och inte "kvinnors tafsande" också...
 
För tydligen tafsar ju män och kvinnor lika mycket? ... Jag blir så trött. Jag försöker då komma med statistik - men den tror ingen på(ungefär som vålds-samt våldtäktsstatistik)
 
Sen försöker jag ta upp maktperspektivet - varför kvinnor känner sig obekväma vid mäns tafsande medan män inte bryr sig eller bara skrattar åt det hela om en kvinna tafsar...men ja enligt folk finns det ju inget maktperspektiv, det finns ju inget patriarkat...Åh jag hatar att diskutera med folk...
 
 


               k o m m e n t e r a
               Just some thaughts... | Länka inlägget


Katla 

Vad baserar du det där med hur män uppfattar tafsande kvinnor?


2013-10-06 / 15:36:36
Blogg:


Lasse 

Det undrar jag med. Du har nog skapat dig en bild av hur killar tänker, men se den bilden stämmer inte med verkligheten.

Då förstår man att du tycker det är jobbigt att diskutera med folk eftersom du bara vill ha bekräftelse på vad du TROR du på... " män inte bryr sig eller bara skrattar åt det hela om en kvinna tafsar..."

Vad skulle du tycka om en man sa så här." kvinnor nte bryr sig eller bara skrattar åt det hela om en man tafsar..."




Svar: Jag vet kvinnor som bara skrattar när män tafsar på dem(även när de känner sig kränkta)...själv är jag ingen sådan, jag blir förbannad och slåss när en kille tafsar på mig. Ganska less dock...precis som mina väninnor och medsystrar på olika forum/bloggar o.s.v - när jag pratar med killar som erkänner sig brukar tafsa ifrågasätter de varför vi kvinnor inte gillar det, när dom själva gillar att bli tafsade på (i af om tjejen i fråga är het) sen finns det statistik på att män begår mer sexuella trakasserier mot kvinnor än tvärtom. kvinnor som blir tafsade på tåget/bussen osv eller att de ofredar genom att visa kuken/börjar onanera os.v. har inte läst att en enda kvinna gjort detta(även om det säkert har hänt så talar statistiken för sig själv) och om du som man har problem med tafsande kvinnor kan du skriva ett inlägg om det eller starta en mansjour eller något...jag pratar om mäns tafsande mot kvinnor nu nämligen för att jag själv är kvinna och less...
Truffle


2013-10-06 / 16:46:22
Blogg:


Katla 

Tog upp detta med min sambo (man) och han känner då inte igen sig i din teori.
För det är just vad det är, DIN teori.

Tror inte att män uppskattar mer än kvinnor att bli klappade på rumpan, eller någon annanstans heller för övrigt.

Män är precis som kvinnor, vissa är bra andra är mindre bra.
Tjejer/kvinnor kan vara bra jävliga när de sätter den sidan till och allt våld utförs inte med knytnävarna.
Psykisk terror är svårare att bli av med än fysisk dessutom.

Nej du, du är helt vilse när du är ute och cyklar i din fantasivärld.

Svar: Ok...du skriver just nu "tror" så du har lika mkt bevis som jag. Aja skit samma...jag är personligen j*vligt less på MÄNS tafsande(egna erfarenheter/vänners erfarenheter/andras erfarenheter samt statistik)...om din man är less på kvinnors tafsande får han väl skriva ett blogginlägg om det. Jag är trött på att alltid börja prata om mäns utsatthet så fort jag pratar om kvinnors...Om vi kollar på sexualbrott(ex. sexuella trakasserier) o.s.v så kan man lätt komma fram till att det större antalet brott begås av män...men skit samma. Jag är trött på att mäns tafsande ursäktas med att "de bara styrs av sin kuk" och att kvinnor borde klä sig mindre utmanande...en man som blir tafsad på får aldrig det rådet utan de tafsande kvinnorna framställs helt enkelt som äckliga psyk-kärringar om de typ är "fula tanter"(eller också gillar killen det om bruden i fråga är "het") Och det där handlar om personliga erfarenheter så hade tyvärr ingen fakta på det heller. Vilken tur att din man inte är ett tafsande äckel och som inte heller gillar tafs...
Truffle


2013-10-06 / 17:24:26
Blogg:





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: