Jag blir så trött....

2011-10-11
12:30:11
Även om jag är en riktig tv-spels/manga/anime-fangirl så blir jag faktiskt riktigt j*vla less.

Hur mkt jag än söker och letar så är det svårt att hitta en serie/spel med en vettig j*vla kvinnlig huvudkaraktär!
Icohförsig är det Japan vi talar om, och det spelar ingen roll hur moderniserat det landet är, deras kvinnosyn är verkligen inte den bästa...

Hur som helst finns det oftast tre(!) olika typer av hur kvinnliga huvudkaraktärer förväntas vara:

Typ 1(manga) :

The "goodie-goodie"-type.



Personligen HATAR jag the "goodie-goddie" type. Hon framställs ofta som svag, söt, den som huvudpersonen(killen) ska beskydda och rädda.

Hon älskar och tar hand om allt och alla runt omkring sig och oftas är hon tacksam för ALLT! hon vill gärna offra sig för att hjälpa andra, men blir räddad ändå så inte ens hjälte döden får hon gå igenom :/

Typ 2(manga) :

The "I'm bad-ass och naturligtvis sexig"-type.



För att en kvinnlig karaktär ska vara stark, så måste hon nästan alltid ha stora bröst eller utmanande klädsel.
Precis som att starkheten sitter i brösten O__o

Typ 3(manga) :


The "Jag skulle kunna va stark men jag låter mina känslor styra så jag blir hatad i stället"-type.



Den här kvinnliga karaktären kan vara väldigt stark. Men det slutar ALLTID med att hon måste bli räddad i slutändan, sen klagar hon på att hon är svag och gråter en skvätt. Och därför inte speceillt omtyckt heller eftersom att hon gjort så många besvikna...



Jag satt en gång och funderade på varför de flesta (starka) kvinnliga karaktärer alltid har utmanande klädsel på sig, när de gör ngt fysiskt. Först tänkte jag att det var för att det är lättare att röra sig i.

Men samtidigt, varför inte bara byxor och linne, det är väl lättare att röra sig i än en kort kjol/hotpants och bh typ? O__o Sen tänkte jag ju att killar har ju också utmanande kläder och överdrivna muskler.




MEN MUSKLER hjälper ju faktiskt en fighter en i själva fighten(som min jobbarkompis sa) medan bröst - kan man ju tycka bara ska vara i vägen O__o



Har svårt att förstå hur det här kan vara skönt att springa i? O__o






Yuna är ett exempel på två olika typer. Hon går från att vara "goodie-goodie"-typen till att bli stark sexig karaktär:





Personligen föredrar jag Typ 3. Dock blir man j*vligt irriterad på den här typen av karaktär. Och det blir även alla andra:



Så ge mig en vettig j*vla KVINNLIG karaktär som både är stark, smart och cool
UTAN att gråta samt vara ett j*vla bomb-nedslag  >___<




               k o m m e n t e r a
               Intressen:) | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: