5/11 - 11 - F*n va skönt...

2011-11-05
15:38:41
Hmm, jag vet inte vad jag ska säga om natten...


Det var några dryga samtal, I'll tell you that. Men det gick ändå ganska bra. Man kan ju inte tycka att det ska ringa så mkt på självaste All-Helgona...

Jag blir f*n förvirrad av Halloween/All-Helgona...vad är lixom DEN riktiga utklädningshelgen? För mig är ju All-Helgona en svensk högtid, stillsam och fridfull. Och det är ju så - därför tycker jag att det är konstigt att vi klär ut oss ÄVEN All-helgona precis som vi gjorde på Halloween helgen innan.  Typ Halloweeen två helger i rad(!)

Halloween är iochförsig också All-helgona, men härstammar från keltiskt mytologi. Halloween kommer från ordet "Hallows Eve" Hallow=helgon. Eve=Afton.  I gammal Keltisk mytologi trodde man att "dörrarna" mellan vår värld och ande-världen var tunn vid just denna tid(31 Oktober).  Därför hedrade man sina bortgångna förfäder samt att man gjorde saker för att jaga bort de kusliga andarna.

Irland blev kristet på samma dag som de hade just den här högtiden och man döpte om Kelternas högtid till "Hallow's Eve"


Jag tycker att man kan fira Helloween när t.e.x Amerika firar den genom att klä ut o.s.v men jag vill ha kvar All-helggona som en betydligt lugnare helg.

               k o m m e n t e r a
                | Länka inlägget


Sara - Ensamstående mamma 

All helgona dagen är ju för att hedra våra fina som lämnat livet och jag tycker det är 'hemskt' när folk går bus eller godis den dagen eller när folk misstar dagen och tror det är halloween då. Halloween för mig är när den amerikanska halloween är. Ska vi i Sverige ta ett annat lands tradition så tycker jag att vi ska göra det på rätt sätt och dag också :)


2011-11-07 / 11:04:02
Blogg: http://dolphin.blogg.se/





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: