Synetesi....

2011-05-19
00:10:57
Jag har alltid trott att se färger i ord, meningar, namn o.s.v var något som var normalt. Och eftersom att jag trott att det var något som typ "alla" gjorde har jag ju inte haft någon anledning att prata om det heller.

Det har dock på senare år när jag har blandat ihop saker och ting och folk förstår inte hur, som jag fått reaktioner:

"Hur kan du blanda ihop Bureå och Jörn?"
"Dom har ju samma färg?"
"Eh va?"
"Dom är bruna båda två
"

Jag har nu börjat förstå att det är få som har den här egenskapen. Mycket märkligt, då detta är väldigt naturligt för mig. Jag känner ofta igen och kommer ihåg saker tack vare färgerna. Jag ser siffror/veckodagar i färger t.e.x.

"Åttan är ju lila så klart! Femman är orange! 100 är gråblå! "

"Måndag är cerise, tisdag är blå, onsdag är brun, torsdag är mörblå, fredag är röd, lördag är ljusblå, söndag är röd"

Nu när jag faktiskt pratat om det och folk inte förstått vad jag pratat om så bestämde jag mig för att kolla lite på internet om det finns något ord som förklarar mitt s.k beteende.

Synetesi kallas det tydligen....Mycket märkligt indeed.

Jag har nyss blivit medlem på en egen sida för just såna som har synetesi och jag blir nästan gråtfärdig vad jag inser hur mycket gemensamt jag har med dessa människor. Det är så mycket som förklarar hur jag är. Varför jag är som jag är, och mina intressen! Jag har ALLTID känt mig såå annorlunda!! Det är helt sjukt! Har aldrig känt att jag tillhört en "grupp" tidigare men nu sitter jag här och läser ett forum där ALLA är som jag! helt sjukt, helt sjukt...nu..nu gråter jag.


               k o m m e n t e r a
               Just some thaughts... | Länka inlägget


Ewe 

Men Anna, va häftigt! Det hade jag ingen aning om. Va härligt att det finns en grupp för alla som ser på saker på de sättet :)


2011-05-20 / 12:32:24
Blogg: http://evelinaburvall.blogg.se/


Xcore 

Tja, vi är alla födda som synesteter. ;) :D

http://synesteten.wordpress.com/2011/06/27/vad-ar-synetesi/


2011-06-28 / 17:28:55
Blogg: http://synesteten.wordpress.com/





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: