28/3 - 11 - Lycka

2011-03-28
16:57:41
Jag har kommit på en grej...jag har faktiskt väldigt lätt för att bli lycklig

Det är sant! Trots mycket ångest och dåliga självkänsla så finns det stunder då jag bara njuuuter till fullo. Det som dock stör är att jag samtidigt får dåligt samvete så fort jag prioriterat det där som gör mig glad.
"Ska jag verkligen tycka att det här är bra, det är ju egentligen inge bra. Man ska tycka om saker som är bra för en"
Eller något. Jag har som alltid tyckt att mina intressen inte duger. p.g.a jag alltid känner mig så annorlunda.
För att andra tycker om att träna, läsa en bok m.m. Som ska vara mycket nyttigare.

Men jag har faktiskt tänk att slänga dom tankarna i väggen nu. Om jag nu blir lycklig av saker, så är det ju inge fel med det. För att må bra är ju trots allt det viktigaste och då spelar det ju ingen roll VAD man gör för att bli lycklig. Därför gör jag en lista på de saker som får mig att må så där extatsik i bland..

Here goes:

1. Att sluta för dagen och inse att man är ledig dagen efter. Att veta att man faktiskt kan sitta uppe i kväll och att det inte gör något. För att jag kan sova ut på morgonen, och ändå ha tid  till annat.

2. Att vakna upp en ledig dag och inse att man inte har något planerat ALLS. Ingen städning, inga planer, inga krav.
Fruktansvärt befriande.

3. Att stiga upp, gå in i köket, göra i ordning hårdbrömackor med smör och ost samt te, sen sätta sig vid datorn och sträck-läsa manga i flera timmar. Helst ska man sitta i pyamas i två fotöljer med täcket på dig.
Jag får sånt lyckorus. Jag glömmer lixom tid och rum.

4. Spela ett riktigt långt och färgglatt RPG med intressant story och karaktärer.
När jag väl har hittat ett sånt spel så är det det enda jag tänker på tills jag klarat ut spelet, och det första jag gör när jag kommer hem. Det är svårt att hitta ett sånt spel  idag, men när man väl har hittat det så är spelkänslan helt oöverkomlig.

5. Närhet. Att komma hem efter man jobbat natt och krypa ner i samma saäng som Jimmy ligger i är en obeskrivlig känsla. Vi har en 120 säng som vi delar på och den passar utmärkt. Vi ligger helst så tätt intill som möjligt får då jag känner jag mig och trygg och älskad.

6. Spontanitet. När en kompis t.e.x ringer mig en lördag och frågar om man kanske ska hitta på något. Då spelar det i princip ingen roll VAD det är, för jag får sån boost. Då kan jag byta bort en hemmakväll i lägenheten any day. Jag är därför alltid sjukt peppad and there is no stopping me. Jag känner mig så omtyckt. Undantagen är ju dock om jag lovat bort mig redan eller om jag är sjuk eller mår dåligt.

7. Gå på stan! Jag får lixom inte nog. Oavsätt om jag köper något eller bara går runt så har jag lika mycket fjärilar i magen. Jag kan en hel vecka längta till att bara få gå på stan. Ta en fika med en kompis. Fynda något billigt. Känna stadslukten är nog det bästa!

8. Ta ett bad. Det ska helst vara rent i badrummet(d.v.s att kattlådan är rensad och noll kattsand på golvet) Man ska tända ljus, sätta igång riktigt varmt vatten och bubbla bubbelbad. Sen kan man ligga i badet till vattnet blir kallt. Det är så härligt. att veta att man bara kan ligga där utan stress och krav. Det får mig att känna sån't där lyckorus.

9. Vänner. När man väl är med sina vänner så mår jag så bra! Att sitta och prata eller helt enkelt göra något(filmkväll, tjejkväll, fest, fika på stan, bowla, prata i telefon m.m.)Det är inte ofta man inte har roligt med goda vänner.

10. Jimmy. Oftast står han för 50 % av mina lyckorus. Så länge jag får vara med han så är jag nöjd. Då spelar det egentligen ingen roll vad vi gör så länge vi är nära. att sitta en kväll att spela tv-spel t.e.x. Ta en prommenad tillsammans. Eller bara ligga ner och prata med varandra. Eller när han tröstar mig när jag är ledsen. när han håller om mig och stryker mig över håret. Torkar mina tårar. Eller delar min glädje. Han gör mig så lycklig att det ibland gör ont... 

11. Rita. När mitt ritar-mood is on there is no turning back. Speciellt när jag vet att jag håller på att göra något fantisktiskt. När jag blir nöjd. Oftast kan man inte sätta fingret på vad som egentligen är bra. Det BEHÖVER inte vara just att det blev fint när jag ritade, det är oftast mer än så. En intressant karaktär, en speciell händelse, en känsla över det hela. Mina ord brukar inte räcka till för hur stolt jag är då.

12. Att skriva. Jag vet egentligen inte hur man skriver. Jag gillar inte att läsa bara text, men jag skriver för att jag har såå mycket i huvudet ofast. Därför skriver jag blogg t.e.x. Att lägga ner mina funderingar i text kan jag bevara dem där och släppa tankarna. Jag skriver dessutom mycket annat. Jag brukar väldigt ofta bli inspirerad av min manga-läsnig och därför hittar jag själv på historier i mitt eget huvud. Dock har jag bara bilder i huvudet på hur allting ska vara därför ritar jag oftast ner dom. Men att skriva ner dom känns bättre, för då kan man fylla i det som händer MELLAN bilderna. För att få klarhet i det hela. Det är en skön känsla.

13. Att sträck-se en riktigt intressant anime. Att veta att jag har en grym anime att se, är det väldigt svårt att prioritera annat. Om jag vet att jag har alla avsnitt på datorn eller DVD så är jag tyvärr okontaktbar tills serien är slut.
Hatar att sitta och vänta bara för att...

14. Familjen. Att veta att t.e.x syrran från Villemina kommer hem en helg är jag beredd på att lägga alla mina andrs planer åt sidan. Eller om mamma ringer bara för att höra hur det är. Eller när pappa ringer och frågar om vi vill följa med han och handla på solbacken. Eller om brorsan ringer för att säga att han är på väg till oss i denna stund och att vi borde hitta på något. Det är lycka att ha familjen nära.

15. Vännäs. Jag får väldigt, väldigt ofta Vännäs-abstinens. Tyvärr är det svårt för oss att åka ofta då jag har så knepiga tider, speciellt på helgerna. Men Vännäs är för mig ett andra hem. Tycker att det är fruktansvärt mysigt att åka dit under en hel helg. Att bara få vara. Gå runt nere på byn. Träffa gamla vänner, och umgås med Jimmys familj. Det är synd att man inte ofta hinner allt man vill, men bara lite gnutta Vännäs kan göra mig så glad.

16. När folk hälsar på. Och då menar jag mycket folk - samtidigt. The more the merrier som det heter. När jag får bjuda på mat. När man ser film tillsammans, spelar tv-spel eller kanske kortspel. Eller att komma till oss bara för att vara. Sitta och prata. Kanske somna på soffan?  Det gör mig glad att veta att folk känner sig som hemma hos oss. Trygg hos oss.

17. Kläder. När jag har tid och när jag är glad så tar jag väldigt lång tid på mig genom att gå igenom garderoben. Att kombinera kläder och färger är det bästa jag vet. och när jag hittat en ny kombination som faktiskt passar blir jag så glad inombords. Ibland har jag fått kommentarer för min stil, men oftast tar jag dem bara positivt. När jag får höra att jag har en personlig stil blir jag glad.   

18. När ett nytt kapitel av favoritmangan kommit ut. Mitt hjärta slår alltid några extra slag när jag ser att ett kapitel är ute. Då spelar det ingen roll om jag egentligen är på väg ut genom dörren. MÅSTE.LÄSA.FÖRST.

19. Inplanerad myskväll. När jag och Jimmy bestämt oss för att ha en myskväll och planerat den i minsta detalj får jag förväntningar. T.e.x om vi köpt hem nån god mat som vi ska laga t.e.x och hyrt en bra film. Eller om vi helt enkelt går ut och äter och går på bio. Man får så mycket pirr i kroppen.

20. Mat gör mig lycklig. Haha, inte det bästa kanske jag vet. Men mat kan göra mig så glad. När man t.e.x exprimenterar med mat och det får ett lyckat resultat blir jag glad. Det var länge sedan jag bara stekte korv och kokade makaroner. varje dag i köket blir det något nytt. Något extra. Och det ska gärna vara dukat fint och tända ljus på bordet. Sen att bli bortbjuden t.e.x hem till mamma och pappa så vet jag att jag alltid får god mat. Då kan jag se framemot det hela dagen!

Så om jag skulle få leva livet på det här sättet utan att tänka på mina krav och måsten så skulle jag vara en oerhört lycklig människa. Men man har ju tyvärr sitt ansvar också, så det går ju lixom inte. Men jag håller verkligen på att jobba med att leva på det här sättet - UTAN att få dåligt samvete. Och samtidigt försöka få in lite bättre livsstil i mina luckor.

Yes yes it's a working process!



               k o m m e n t e r a
                | Länka inlägget


Emelie 

Så mycket positivt i samma inlägg gjorde mig på bättre humör också! :) By the way, vi borde ta en fika på stan snart igen! Eller göra ett nytt försök med den där tjejkvällen!


2011-03-29 / 21:39:18
Blogg:





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: