15/6 - 11 - cryptosporidium

2011-06-15
13:51:38

Symtom, komplikationer, behandling och diagnostik

Sjukdomsbilden karaktäriseras av vattniga diarréer, buksmärtor, illamående, huvudvärk och feber. Kräkningar är mindre vanliga, framför allt hos vuxna. En del smittade får inga symtom alls. Komplikationer är ovanliga men om patienten är immunsupprimerad (som vid aids) kan diarrén vara livshotande. Behandlingen är symtomatisk och består av vätskeersättning vid behov.

Diagnosen ställs genom att oocystor påvisas i avföringen i mikroskop. Oocystorna är små, endast fyra till sex µm och kan inte artbestämmas med mikroskopiska metoder. I utbrottssituationer kan artbestämning och subgenotypning av Cryptosporidium vara av stort värde för smittspårningsarbetet.

 

Jag vet att man inte ska diagnosera sig själv(säger man så?O__O) Men jag HOPPAS verkligen att det är den här här skiten jag fått. Eftersom att vårt vatten innehåller bakterien, och jag har legat döende sen i torsdags med dessa symptom. Nej, jag är inte så dum att jag dricker vattnet, men det är ju i princip omöjligt att INTE få i sig vattnet när man duschar, badar, tvättar händer o.s.v. Plus att man säkert råkat skölja grönsaker eller borstat tänderna i vattnet när man gkömt av sig.

Men jag känner att jag borde gå till Farbror doktorn för att vara säker, så att det inte skulle va något allvarligare(typ tarmcancer, magsår?) Jag hatar dock att fara till doktorn...

Igår och i dag har jag i af haft kramp i samband med..ja...ni fattar(vill inte gå in på detaljer) Så jag kan inte göra NÅGOT alls...har sovit till 13.00 t.e.x, men annars skulle jag bara vara vaken och ha ont, så för mig gjorde det inte så mycket. Men förutom det här h-vetet har jag haft bra härliga dagar. Var till Umeå igår samt umgicks med vänner i måndags hemma hos oss. Dock fick jag INGEN sömn natten mot tisdag då det var då jag fick kramp-anfallen och fick gå på toa var och varannan minut...huuva... Längtar tills Jimpo kommer hem, han har köpt jordgubbar. Jag struntar om dom går rakt igenom, jordgubbaf är gött ^__^

 

 

 

 



               k o m m e n t e r a
                | Länka inlägget


Emelie 

Jättefin bild :) Snygg blev du på fb-bilden också! Antar att du passade på i går när du var i Umeå :) Är inte säkert att dom gör något på lassa, har hört att dom bara konstaterar att det är parasiten utan att göra en undersökning eftersom det är så många som har/haft den. Men kan ju vara värt ett besök om det skulle kännas tryggare så :)


2011-06-15 / 16:22:33
Blogg:


Sara - Ensamstående mamma 

Men huvva.. Jag tycker absolut att du ska söka vård, sådär kan du ju inte ha det :S Fast dom kanske inte kan göra speciellt mycket, men det kan ju hjälpa att du får det konstanterat att det är det (om det är det) så du slipper gå runt och fundera på vad alla symtom kan bero på.



Det får bli ditt uppdrag imorgon, att ringa vårdcentralen och fixa en tid där :)



Kram till er båda från oss båda!


2011-06-15 / 22:22:27
Blogg: http://dolphin.blogg.se/


Ewe 

Men Anna, tror du att du kan ses på fredag då? Om du är så pass sjuk :(

Krya på dig! (Inte för att de finns så mycket annat man kan göra än härda ut. Men ändå!!)


2011-06-15 / 22:51:49
Blogg: http://evelinaburvall.blogg.se/





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: