Man har ju känt sig lite utanför...

2011-07-13
18:03:03
Håh,  idag såg jag den sista Harry Potter-filmen. Jag gick ur bio-salongen med ett leende på läpparna.


Men ändå har jag en märklig relation till Harry Potter. Jag kommer själv ihåg när böckerna kom ut, en efter en.
Mina komnpisar som var lusläsare varenda en av dem och de skulle prata om böckerna, om Harry Potter, om hur spännande allting var. Hur de lyckats "lära känna" karaktärerna o.s.v.

Jag hade dock dissat Harry. "Jag orkar inte läsa böcker, inte såna där tjocka i alla fall! Inga bilder?"
För så var det ju. Jag försökte läsa men det gick inte. Det var bara bokstäver i böckerna. Det betydde ingenting.
Jag ville ju få allting berättat FÖR mig. Och så kom filmerna...

Jag kommer ihåg när jag såg första filmen. Jag var lite tjurig av mig, för att alla andra satt och viskade om hur spännande det skulle bli att se "boken" på film. För att det var ju EGENTLIGEN ingen film. Det var en bok. 
Så när jag hade sett filmen började alla prata om hur dålig den var då den inte alls var som i boken.

Vilken idiot som helst fattar ju att för den som läst boken tycker boken är bättre än filmen. Men jag hade ju inte ens läst den. Det var ungefär som att jag sett Michael Jackson. Fast inte den riktiga, utan bara hans vaxdocka på Madame Tussauds...Kanske en dålig jämförelse, men det jag menade var att jag inte vågade kalla mig själv ett riktigt Harry Potter-fan, då jag inte upplevt hans saga PÅ RIKTIGT(Genom att läsa böckerna)

Så ju fler filmer kom, mindre intresserad blev jag av att se dem. Sern fick jag höra att typ sista filmen var på väg. "Aj fan, den måste jag ju se för att snubben som spelar Harry Potter är ju lite het..."

Så kvällarna innan del 1 av Dödsrelikerna hade biopremiär satt jag och hade Harry Potter-maraton...och så satt jag där, film efter film..
"Damn, den här skiten är ju typ...bra?"

Jag började äntligen förstå hypen. Kring böckerna. Och varför inte filmerna? De är helt fantastiska tycker jag!
Nu struntar jag i att jag inte läst böckerna, jag tycker jättebra om Harry Potter! Men det är som att jag inte vågat säga det, då de RIKTIGA fansen kanske skulle ta illa vid sig...eller något...haha.

Harry Potter och de vises sten: 3/5 (Ungarna va ju söta men någon oscar kanske de inte förtjänade;P)

Harry Potter och hemligheternas kammare: 2/5 (Fattade inte så mycket av filmen när jag var yngre så det drar ner betyget)

Harry Potter och fången från Azkaban: 4/5 (Det är nu som filmerna verkligen börjar bli sådär finurliga och bra)

Harry Potter och den flammande bägaren: 4/5 (Börjar bli rikitigt spännande ;P)

Harry Potter och Fenixordern: 3/5 (Blodigt allvar!)


Harry Potter och Halvblodsprinsen: 3/5 (Den mest deprimerande filmen)


Harry Potter och Dödsrelikerna Del 1: 5/5 (så sjukt spännande...)


Harry Potter och Dödsrelikerna Del 2: 5/5 (Och ännu mer spännande... O__o)




               k o m m e n t e r a
               Intressen | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: