Ni som umgås med mig!!

2010-06-03
21:31:22

Ni som umgås med mig kan ibland höra mig säga saker som inte alls är begripligt för det flesta..

Det vill säga japanska...

Nedan finner du smakprov på riktig vardagsjapanska; en liten ordlista med vanliga ord och uttryck som jag använder lite då och då ;)

 

Läget och sånt, umgängesfraser


Konnichiwa
Hej

 

Genki?
Hur mår du?

 

Genki
Jag mår bra

 

 

Betsu ni / Nan demo nai
Ingenting särskilt / Ingenting

 

Dou shita?
Vad har hänt?

 

Hontou? / Majide? / Uso?
Verkligen? / Va?! / Du skämtar!

 

Ki o tsukete
Var försiktig

 

Sumimasen
Ursäkta

 

Arigatou
Tack

 

Doumo arigatou
Tack så mycket

 

Mata ne
Vi ses

 

Ja ne / Sayonara
Hejdå / Farväl

Grundläggande ord

Watakushi, watashi, boku, ore
Jag ( I fallande artighetsordning)

 

Anata, kimi, omae, kisama
Du (I fallande artighetsordning)

 

Ichi, ni, san, shi/yon, go, roku, nana/shichi, hachi, kyuu, juu
ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio

 

Nihon eller Nippon
Japan, där det senare är mer patriotiskt

 

Sueeden
Sverige

 

Onna no hito, josei, onna no ko
Kvinna, tjej, flicka

 

Okaa-san, haha
Mamma

 

Otou-san, chichi
Pappa

 

Onii-san / Onee-san
Bror / Syster

 

Nani?
Vad?

 

Doushite? / Itsu? / Dare? / Doko? / Dou yatte?
Varför? / När? / Vem? / Var? / Hur?

 

Vanligt förekommande ord/uttryck


Sugoi
Wow, häftigt, otroligt, väldigt mycket (De älskar detta ordet)

 

Sake
Alkohol (Det vi kallar sake på svenska heternihonshu på jap. Och det uttalas INTE saké.)

 

Ii
Bra, god

 

Bansai
Tiotusen år (Används bl.a som ett slags hurra)

 

Desu ne, da ne, ne
Eller hur? (För att skapa samtycke/enas. Används i varannan mening nästan.)

 

 

Ganbatte / ganbare
Heja, kom igen!

 

Kärlek


Suki da yo
Jag tycker om dig

 

Dai suki da yo
Jag tycker verkligen om dig

 

Ai shiteru
Jag älskar dig

 

 

Hazukashii
Jag är generad

 

Kisu shite
Kyss mig

 

 

Kimochi ii
Det känns skönt/bra

 

Suteki da yo
Du är så fin

 

 

Bråk och fula ord

Urusai
Du väsnas! , tyst!

 

Nan da yo!
Va vill du!

 

Usotsuki
Din lögnare

 

Baka yaro
Idiot!

 

Hentai
Snuskhummer, pervers

 

Damare!
Håll käft!

 

Dame da yo
Så får du inte göra (dame används ofta ensamt. Allt som inte går eller är förbjudet är dame!)

 

Ii kagen ni shite
Nu får du fan-ta-mig lägga av, nu är måttet rågat

 

Saitei da yo
Du är så låg, fy fan vad lågt

 

Kechi
Snåljåp

 

 

Itai
Aj det gör ont

 

Shimatta
Skit!

 

Gomennasai, warukatta
Förlåt, det var dumt gjort

 

Övrigt

kosupurei: Från engelska "costume play". Man klär ut sig till seriefigurer eller liknande, numera en smärre folkrörelse i Japan.


otaku: Någon som är helt insnöad på ett specialintresse och oftast social analfabet. Nörd. Intresse såsom manga, idoler, musik, dataspel. Ett annat ord för mig med andra ord ;)




               k o m m e n t e r a
               Just some thaughts... | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: