Gender Benders

2010-01-06
19:53:50
Jag har kommit på mig själv att jag är en riktig sucker för "Gender benders"
Jag började fundera på det efter att jag läst "Power".

Gender Bender är allså en genre där tjej klär ut sig till kille eller tvärtom.
Visserligen är det den första varianten som jag gillar.

Jag antar att det är alla situationer i "Gender Benders" som kan inträffa, som gör mig så förtjust.
Det är oftast jättekul och riktigt pinsamt.
Jag tog en trip to memory lane och började tänka på en rad filmer/serier jag sett under åren.

Först ut är ju Power, huvudkaraktären Aizama har klätt ut sig till kille. Anledningen är för att hennes pappa ser henne som en riktigt duktig Basket-spelare, men för att hon ska kunna gå långt måste hon vara med i skolans högt rankade pojk-basketboll-lag. Därför har han anmält henne till skolan som kille.

Aizama delar dessutom rum med en kille, och komplikationer uppstår då hon har "
den tiden på månaden"



Sen har vi en av mina favorit-filmer:
She's the man.

Baserad på Shakesphere's "Trettondagsafton"

Viola byter plats med sin tvliingbror, så att hon kan klä ut sig som kille,
spela i skolans top-fotbollslag och slå hennes ex-pojkvän som påstår att tjejer är sämre i fotboll än killar.

Även här blir det riktigt kul när Viola bor i samma rum som snyggingen, Duke.
Amanda Bynes
gör en sjukt rolig insats i denna underbara film.




Sen har vi ju "Young Americans" en serie jag såg när jag var ganskla liten, typ 13 år kanske? det handlar om olika ungdomar som går på samma skola, det är komlikationer och blablabla.
Det jag var mest intresserad av var Jake/Hamilton.

Jake är egentligen en tjej, som klätt ut sig som kille. Hamilton och Jake blir bra kompisar, men Hamilton blir själv skrämd när han inser att han blir mer och mer intresserad av Jake och tror att han är gay.




               k o m m e n t e r a
               Just some thaughts... | Länka inlägget


mirjam 

fan vad bra jake & hamilton-klippet var! fast jag känner inte igen det :( men ändå! hehe


2010-01-07 / 13:18:28
Blogg:





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: