Toradora

2010-12-21
10:50:39
När jag väl kommer in i Anime-mood, there is no stopping me - ja förutom när jag inte hittar någon bra anime att se vill säga...

Just nu är jag dessutom inne i en period då jag vill se något romantiskt, sött och lättsmält. Men att hitta det, samtidigt när jag har de kraven jag har är i princip omöjligt...
Menmen, tittat har jag, och varje gång jag ska koilla in den genren jag är ute efter ploppar "Toradora" upp överallt av någon anledning.

Många rekommenderar den och jag sliter mig i håret av ilska varje gång, för när jag läser om den och ens ser en screeenshot från animen får jag rysningar "Nej, jag VÄGRAR se en j*vla anime som är fult ritad och dessutom är så sjuuuukt förutsägbar, med en kvinnlig huvudkaraktär som har PMS genom heela serien."

Men jag var tvungen att ge med mig...hittade inget annat, och jag var ju faktiskt lite småsugen på något förutsägbart. Jag tänkte, jag kan ju kolla in ETT avsnitt i alla fall, för att se om jag fastnar...
Och gissa vad? Det gjorde jag...

Det är ett nytt läsår och Ryuuji Takasu upptäcker inte bara är han i samma klass som hans bästa vän, Yusaku Kitamura, men också Minori Kushieda som han har varit hemligt förälskad i ganska länge.
Han hamnar dessutom i samma klass som Minoris bästa vän den beryktade,
"Tenori Tiger(den lilla tigern)
,Taiga Aisaka.


Taiga
, trots sin lilla kroppsbyggnad, tar ingenting från ingen (då föga smickrande bilder på henne i en baddräkt spreds, "Självklart gjorde jag så att det regnade blod i fotografi klubben."). Taiga är hemligt förälskad i Kitamura och hon och Ryuuji, trots en olja och vatten relation, kommer överens om att ömsesidigt stödja varandra i sina uppdrag för att tillsammans få det de vill ha.


Hehe, som sagt var, väääldigt förutsägbart - trodde jag i alla fall. Jag blev faktiskt positivt överraskad av serien, och kunde snabbt se förbi den fult ritade stilen. Serien har såå mycket mer att erbjuda.
Jag älskar den manliga huvudpersonen, Ryuuji. Många tror att han är en slags ligist p.g.a hur han ser ut. Men skenet bedrar. Han bor tillsammans med sin unga mamma som försörjt dem båda genom att jobba kvällar och helger på en bar. Hon kommer ofta hem full, mitt i natten, och sover på dagarna. Därför är det upp till Ryuuji att ordna hushållet där hemma.

Men han älskar att få laga mat, handla ekologiskt, städa, sortera och t.o.m sy. Det märks att han tycker om att
hjälpa Taiga med hushållssysslorna som hon annars inte kan utföra. Han lagar alltid mat så att Taiga kan komma över och äta frukost, lunch och middag med han och hans mamma. Han gör t.o.m små matlådor till henne, så att hon ska äta ordentligt.
I skolan är han känd som "den enda person kunna stoppa den lilla tigern", med hänvisning till Taiga smeknamn.

Mitt hjärta smälte när jag såg serien, tack vare den relation som Taiga och Ryuuji luyckas utveckla. Dock var den inte så lättsam och förutsägbar som jag trodde. Jag satt faktiskt som på nålar hela serien.

Och jag kan säga att jag verkligen inte blev besviken.

Betyg:
Animation: 4(inte en favorit)
Karaktärer: 10
Story: 7
Musik: 6

Slutbetyg: 8 av 10




               k o m m e n t e r a
               Intressen:) | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: