Ergo Proxy

2010-12-02
13:42:23
Från skaparna av Witch hunter Robin kommer ännu en välgjord anime - Ergo Proxy: Mystery, Sci-Fi, Psychological

Världen är större än du tror ...

Efter explosionen av metan hydrats, tvingas de återstående medlemmarna av mänskligheten leva i isolerade kupolformade städer spridda över de torra och ogästvänliga planeten. De lever i ett kontrollerat samhälle och får hjälp i det dagliga livet av autonoma robotar som kallas AutoReivs.

I en av dessa städer, Romdo leder Inspektör Re-l Mayer, barnbarn till regenten, en utredning om AutoReivs som har blivit galna efter att ha smittats av Cogito-viruset.
I processen, kommer hon i kontakt med ett monster som kallas Proxy.

På andra håll i staden, är invandraren Vincent Law på flykt efter att anklagats för inblandning i flera Cogito fall.
Tillsammans, tillsammans med den bedårande AutoReivbarnet Pino, ger de sig på en resa till kupolen staden Moskva för att nysta upp mysteriet med Proxy.

Precis som witch Hunter Robin är detta en utsökt, välgjord anime med snygga detaljer  och mörk och dyster karaktär. De största skillnaderna dock är att serien engegerar mig redan från början. Jag vill redan efter första avsnittet veta vad som kommer att hända Re-l Mayer och Vincent Law.

Jag lyckas hänga med ganska bra i början av serien(trots den kompelxa storyn) - tills det efter ett tag börjar hända saker jag inte kunde begripa. De hamnade på ställen som jag inte förstod något av. Sen får man veta att allt kan ha varit en dröm.

Serien lyckades förvirra mig så att jag började ifrågasätta allting som hände i serien.
Det gick undan också - helt plötsligt var jag redan vid sista avsnittet - och jag hade så mycket frågor.
Och även här - kanske inte helt oväntat - fick jag ett slut jag inte var helt nöjd med.

Jag vill ha en fortsättning - tyvärr finns det inte.

Betyg:
3/5




               k o m m e n t e r a
               Intressen:) | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: