11/3 - 09

2009-03-11
21:05:37
Nånting som alltid slagit mig, är frågan: Hur friterar man? Har alltid fattat att man behövt en fritös. Och jag har aldrig haft någon, och jag har aldrig tänkt att skaffa nån heller....

Men på rasten på jobbet satt jag och läste Ica-kuriren att man kunde fritera i...wokpanna?? O__o
Då tänkte jag: det MÅSTE jag testa...(Vi har nämligen en wok-panna)

Sååå...jag kom hem och vi började skiva potatis med osthyvel och gjorde tunna potatisskivor...och vi fyllde wok-pannan med olja. Och mycket riktigt! Det FUNKADE! det blev CHIPS!

Det blev inte så många chips, men lagom många för ett första test. Jag lär ju fritera mer nu...Fan va kul :D

Friterad mat det är inte dåligt ;)

Annars har vi inte gjort så mycket. det blir Mythbusters nu, och jobbet i morrn. Suck och stön :/




Friterad potatis*

 

4-5 port

 
 

Ingredienser

finns som ekologisk vara1½-2 kg potatis

Till fritering:

finns som ekologisk vara1 liter olja

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ

    

Tillagning

Skär potatisen i klyftor eller först i tunna skivor och därefter i tändstickstunna strimlor. Lägg dem i en bunke med kallt vatten. Spola dem genom durkslag så att stärkelsen försvinner. Torka potatisen lätt i en handduk.

Häll oljan i woken. Hetta upp till ca 180°. Mät temperaturen med en hushållstermometer. Lägg i potatisen, lite i taget, med hjälp av en hålslev. Fritera under lätt omrörning tills potatisen är gyllengul och knaprig. Låt den rinna av på hushållspapper. Salta lite lätt.





               k o m m e n t e r a
                | Länka inlägget


Tottepower 

Hahaha, du kan ju fritera i en vanlig kastrull också :P


2009-03-11 / 22:05:55
Blogg: http://lipstickkiller.blogg.se/





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: