Det här med....

2011-01-27
10:03:47


Vi är inne på 2011-talet och genus-debatten är större än någonsin.
Är det ok för pojkar att ha rosa? Är det ok för flickar att inte få klänningar?

Mammorna fostrar sina barn efter sina egna värderingar, människor får utbrott överallt, och tycker att barnen ska få bestämma själva. Och vad är det är fel på att låta kvinnor vara kvinnor och män få vara män?

Men frågan är ju samtidigt? Om man är t.e.x en man, så är man ju man - oavsätt vilka kläder, intressen, musik man har? Eller är det inte så?

Jag är själv uppvuxen i en familj där männen förväntas vara starka, orka lyfta, kunna laga bilar, ordna på gården, sätta upphyllor os.v. Och sönerna skulle genast propsas på med att bilar är bra och att leka med dockor är förbjudet för då bli man bög. Kvinnan ska vara duktig på att städa, hjälpa till hemma, vara skötsam, plocka blommor på ängen, leka med Barbie och My little pony som barn. Så redan som spädbarn har man redan vissa förväntningar/krav på sig.

Men när man sen inte riktigt gör det man förväntas att göra blir det genast besvikenhet.
Sonen är känslig, kan i många fall fälla en tår. Han kallas för en "sissy" Sonen skäms och mår dåligt.

Ungdomstjejen som gått ut skolan förväntas nu skaffa ett jobb. Hon vägrar söka jobb inom hemtjänsten/vården och annat kvinnodominerat yrke för att det helt enkelt inte är rätt för henne. Men hur kan det inte vara rätt? Hon är ju kvinna?

Sen ska man skaffa pojkvän. Pojkvän förväntas kunna hjälpa sin svärfar med att meka med bilar, hjälpa till att sätta ihop hyllor, kunna tapetsera och annat händigt.

Men när dottern då plockar hem en kille som inte ens har körkort? Han äger inga verktyg, och han tycker att katter är sötast i världen. Vad ska mamma och pappa säga? Vågar man plocka hem honom?

Nu så här 5 år senare sitter kvinnan lyckligt lottad med sin sambo. Hennes sambo är av manligt kön. När de har sysslor att göra hjälps de åt. I vått och torrt. Och om de då inte klarar av vissa saker, får man helt enkelt be andra om hjälp då alla är bra på något men inte allt. Och i detta fall råkar det vara att installera en diskmaskin.

Mannen är intresserad av musik, spel, film, bio, djur m.m.
Kvinnan är intresserad av musik, spel, film, bio, djur m.m.

De har samma intressen. Trots olika kön.
De är induvider. De är inte saker och ting för deras kön, utan för deras personligheter.


Mannen och kvinnan tycker att det är en självklarhet att barnen ska få växa som induvider utan krav och förväntningar på sig bara för att de tillhör ett visst kön.




               k o m m e n t e r a
                | Länka inlägget


Sara - Ensamstående mamma 

Genustänket är ett stort ämne just nu, och jag kan ärligt säga att jag bryr mig inte ett skit. Jag vill inte ens tänka det tänket, för det ska inte behövas tycker jag.. Jonah är Jonah, han är ett barn med snopp och är därför en pojke, men det betyder inte att han inte får ha t.ex rosa kläder eller leka med dockor. Han får leka med precis vad han vill.. Han har alla möjliga fordon i mängder, just för att han älskar fordon, det är hans stora intresse. Men han har även dockor, mjukisdjur, my little ponys och dockhus.. Ja jag vet inte riktigt vad jag ville med den här kommentaren, jag tycker bara att det inte ska behövas något genustänk egentligen, jag tycker det är sånt som SKA vara där, att barnen själv får välja.. en lika stor självklarhet som att jag själv får välja vad jag vill ha på mig och vad jag vill sysselsätta mig med.


2011-01-27 / 17:46:55
Blogg: http://dolphin.blogg.se/





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: