Resident Evil

2010-05-03
10:49:12




Nu har vi i alla fall kört klart Resident Evil med Jill. Vi har tänkt att köra maraton, och därför kör vi bara med en gubbe innan vi går till nästa spel.

jag har typ tvärspelat det spelet någon gång när jag var liten, men aldrig spelat klart det för jag tyckte att det var för svårt, och sen pallade jag inte styrningen...sen var det ju lite läskigt också ;) Hehe

Nämen jag måste säga att jag är djupt imponerad av spelet faktiskt!
Det kom ut 96, och jag kan inte påstå att graffan är dålig för sin tid - hellre tvärtom! Miljöerna var då riktigt detaljrika, och gubbarna som man styr består inte av tärningar till armar och resten typ 2 pixlar ;)

Sen är musiken grym. Den smälter bra in i bakrunden så det är inget man blir störd av, dock är det trillräckligt läskigt för att man ska dras med i stämningen.

Jag tycker att själva spelandet, kombinationen av pusselspel/skräckspel är perfekt.
Jag kan tänka mig att man var riktigt skraj när man spelade spelet för första gången för mer än 10 år sedan.
Kanske inte just for Zombisarna i början som går en halv kilomteter på timme, men då tänker jag mer på jättespendlarna, hajarna, ap-liknande monstren och de mer "äckliga" zomisarna.

Nej, jag tycker att man lyckats helt klart.

Det som också är ganska imponerande är att de faktiskt i detta spel, från 96, har röst-skådespelare med.
Det hade dock varit MER imponerande om de faktiskt haft BRA röstskådespelare.
Men det var ju ganska nytt på den tiden att ha, så jag kan tänka mig att det var lite krångligt för skådespelarna att veta hur de skulle bära sig åt.

Sen märktes det att de som översatt spelet från japanska till engelska hade gjort att dialogen blivit sjukt tapig.
Men jag antar att jag förlåter dem...

Men även om röstskådespeleriet är kasst, så kan jag inte kranka ner på karaktärerna.
Men jag körde bara med Jill denna gång och jag måste säga att hon är suverän.

Hon har alla kläder på sig(i alla fall i detta spel)
Hon är sjukt modig som vågar gå ensam i ett läskigt hus fullt av stora spindlar och monster.
Hon skriker bara när dom biter henne, och det är ju kanske inte såå konstigt?

Hon verkar ju vara ganska nyfiken också då hon kan gå runt, låsa upp alla dörrar, roffa åt sig papper och nycklar till andra dörrar att öppna. Nej honör till dig Jill, jag skulle aldrig kunna göra det hon åstadkommer.
Det är få kvinnliga spelkaraktärer som kan vara modig huvudperson utan att det blir "töntigt"
Hon ger oss kvinnor som vill vara "något estra" ett bra namn!

Sen har vi ju självaste styrningen av spelet, som jag med nöd och näppe klarar av.
Det är väldigt"awkward" då man helt plötsligt ska trycka framåt när man ska bakåt, o.s.v och tyvärr blir kameravinklarna åt fanders  ibland p.g.a detta.

Inte kul när man står mitt bland monster och zomies, nästan inget liv, och lång till en savingpoint, och man kan ändå inte spara utan en "Ink Ribbon"

Japp spelet är utmanande, men det är bra tycker jag. Det bidrar mycket till spänningen.

Själva pusslandet är riktigt bra och "it makes sense" till skillnad till andra pusselspel, då det gäller bara att prova sig fram för att se om saker och ting fungerar.

Nu kan man faktiskt tänka och känna sig lite smart.

Sen storymässigt så har nog ingen missat hela "Umbrella-grejen" då det kommit ut en massa filmer och uppföljare till spelet. Om man inte känner för att spela med alla gubbar i spelet så, och spelar bara med en, så bidrar det inte så mycket storymässigt.

Plus att alla uppföljare av spelen verkligen knyter ihop säcken.
Jag tycker om spelets orginalstory med virus, skapat av människor. Det har lite budskap med naturligtvis, för vi är ju medvetna om att det görs tester hit och dit på människor och djur för att plocka fram mer och mer olika vaccin, och sätt för oss människor att få "det vi vill ha"

Inte för att jag tror att vi någon gång skulle kunna bli zombies, men spelet gör det ändå så att det känns äkta!

Story: 8
Karaktärer: 9
Styrning: 4
musik: 9
Utmaning: 10
Grafik: 8

Betyg: 9



               k o m m e n t e r a
               Intressen^^ | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: