Samurai Deeper Kyo

2009-02-25
19:25:13


Samurai deeper Kyo var den apsolut första "seriösa" anime jag såg.

 Innan hade jag naturligtvis sett de anime som var från 80-talet(Silverfang, Sandybell) och naturligtvis anime som Digimon och Pokémon.

 Men skillnaden i den här serien var att det var inte alls riktat till barn. Det var skämt om sex, det var våld och blod.Jag älskade det naturligtvis. Jag älskar nämligen ALLT som är tecknat, men att det faktiskt skulle finnas tecknat som var inriktat till någon som var lite äldre, trodde jag inte att man skulle få tag i.

 

Men serien var i alla fall nedladdad av en kompis som tog den till mig. Och redan vid första anblicken blev jag förälskad.

Animationen var så härlig, och det här var nog första gången jag hörde det japanska språket  på riktigt!Den var som tur var textad, på engelska dock. Men eftersom jag var 16 år hade jag inga problem med det.

 

 Serien handlar i alla fall om att "Demon Eyes Kyo" är efterlyst och ska avrättas för hans brott mot mänskligheten. Han är en storslagen samurai och en ond man. Det är många som letar efter honom, och då bland annat prisjägarinnan Shiina Yuya.

Hon tror att hon äntligen har hittat honom, och lurar honom. Men då visar sig att det bara är en vanlig ung medicinman, vid namn Kyoshiro. En klumpig sådan, och han verkar inte alls vara någon duktig Samurai.

 Det är fler som spårar "Demon Eyes Kyo" till Kyoshiro. Bland annat en orm-man har kommit för att utmana honom.Han sätter Yuya i fara, och när Kysoshiro vill beskydda henne, så börjar hans ögon lysa röda och hans röst förändras.

Plötsligt är han inte en klumpig medicinman längre....

 

 Jag tror ni fattar vinkeln....

Vill inte avslöja allt för mycket i fall någon (mot all förmodan) skulle bli intresserad och se den.

 Ibörjan när jag började se serien tyckte jag att den var helt fantastisk. Karaktärerna, animationen, spänningen... Men det varade i ca 5 avsnitt... Mycket p.g.a serien var så enformig."Ett följde, som gick till ett ställe, mötte ett monster, slaktade honom, gick vidare"...i varje avsnitt. Mer spännande än så blev inte.

 Jag förväntade mig lite mer karaktärsutveckling, och gärna utveckling mellan karaktärer. Men så var det inte. Slutet var dessutom lite tvärt, hade gärna velat se mer.

 Men jag tycker ändå att serien är klart godkänd. Men det är för att karaktärerna och animationen är så bra!

Intromusiken är sjukt dålig, likaså slutmusiken. Då tyckte jag inte att japanska var ett vackert språk att sjunga på(Vad fel man kan ha)

 Slutbetyget för denna serie är

6 av 10

 



               k o m m e n t e r a
                | Länka inlägget





 Namn:


 E-postadress: (publiceras ej)


 URL/Bloggadress:



 Kommentar: